fredag 27 maj 2016

HUND I BIL

Hur hände det?
Och när hände det?

När fick husdjur (läs husdjur, det gäller inga andra djur) i allmänhet och hundar i synnerhet denna särställning?
Helt plötsligt är det ok att ha med sig hunden in i klädbutiken och in på restaurangen bland andra gäster som sitter och äter. Det har blivit helt omöjligt att ha någon åsikt något om djur (husdjur) överhuvudtaget, då blir man bespottad och hotad.

Man ska äääääälska gulliga hundar men samtidigt måste man äta kött.
Annars är man ju urskum ju...

Lilla gullvovven ska såklart få vara med på restaurang så han inte känner sig ensam medan jag slafsar i mig en del av en gris som levt så här:

Hunden får lite av samma gris när vi kommer hem.
Rimligt???

På var och varannan bil ser man dekalen:

Jaha? Du har en hund i bilen? Intresseklubben antecknar!
Ja, jag förstår att budskapet är att man ska hålla avstånd så inte lilla gullvovven blir skadad om man krockar.

Jag kan (och kommer förmodligen) skriva ett inlägg om människor som inte förstår varför man ska hålla ett visst avstånd till bilen framför. Men allvarligt talat, är det i första hand för att inte hunden ska bli skadad?

I många av dessa bilar sitter dessutom barn, men nej hunden, för helvete, akta hunden!

Med vår exponentiella befolkningsökning kommer det bli svårt för oss att få maten att räcka till alla människor i framtiden. Detta eftersom vi redan förbrukar alltför mycket av ändliga resurser och utarmar tillgänglig odlingsmark. Även våra koldioxidutsläpp måste minska avsevärt, det vet alla. Blir det bättre av att det finns nästan 900 000 hundar bara i Sverige?

I boken Time to Eat the Dog, räknar forskarna Robert och Brenda Vale på hundars koldioxidavtryck.
De kommer fram till att den genomsnittlige hunden har ett större koldioxidavtryck än en SUV.
Förutom att de hjälper till att äta upp maten för fattiga människor på jorden alltså...

Om ni söker kan ni hitta otaliga inlägg med beräkningar som visar hur fel de har och hur dåliga människor de är och att de borde brinna i helvetet (och att vissa kanske kan tänka sig att hjälpa till med den saken). Man får som jag redan skrivit inte presentera fakta som visar på något negativt med husdjur.

När man läser motinläggen ska man dock hålla i minnet att paret Vale är forskare och har lagt mycket tid och  resurser på att studera detta, med stor sannolikhet är motinläggen inte helt baserade på vetenskapliga metoder.

På min inledande fråga har jag svaret, förändringen kom med hjälp av EU-beslut. EU har bestämt att lätta på reglerna kring var och hur man har rätt att ta med sin hund på offentliga platser.

För att de tycker så mycket om hundar?
För att det tillför människor så mycket inre frid och glädje?
Ingalunda, för att hundar är big business som hjälper till att hålla den heliga tillväxten igång.

Lilla gullvovven ska såklart ha lite glass han också, och kläder och solkräm och allt annat som man prånglar på dumma hundägare. Hur kan man samtidigt ha en samhällsdebatt som går ut på att vi inte har råd att hjälpa människor som flyr från krig?

Nu ska ni inte tro att jag hatar hundar, det gör jag inte.
Men egoistiska hundägare som tar med hundar in på restaurang, låter de bada där mina barn ska bada, låter de springa lösa så att barnen (och en del vuxna) blir skrämda, tror att hunden alltid är så snäll bara för att den håller sig på mattan när den befinner sig i sin egen flock, tillskriver hunden mänskliga egenskaper, låter bli att plocka upp hundskiten så fort det finns en centimeter snö på marken som de kan sparka över korven, jag kan hålla på länge...

Kort sagt: ha hund om du absolut måste men låt mig slippa ha din hund springande lös runt mina ben, bredvid mig på restaurang eller där mina barn ska bada.

Och gå genast ut och byt den där hunddekalen på bilen mot denna:


Om du känner för att kommentera detta inlägg, kom inte dragandes med en massa liknelser om hur människors ouppfostrade ungar minsann är något DU vill slippa men de får minsann ränna runt hursomhelst...

  1. Barn är människor, lika mycket medborgare i samhället som du och jag. Det är inte sällskapshundar, de är ett fritidsintresse.
  2. Barn kommer bidra till samhället i sinom tid, t.ex. betala din pension när du blir gammal eller torka dig i röven när dina armar inte längre fungerar. Det kommer inte din hund att göra.
  3. Det finns tillfällen då man önskar att man slapp se andra människor över huvud taget, men som sagt samhället delar vi och det får man acceptera. Andra människors fritidsintressen däremot kan de hålla för sig själva. Om jag nånsin börjar spela bastuba på fritiden har jag mycket svårt att se att jag kommer välja att göra det samtidigt som jag går på restaurang...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar